تولید و توزیع انواع خشکبار میوه خشک دستوریان در رشت

آجیل شب یلدا

آجیل و خشکبار دستوریان

زمان مطالعه 1 دقیقه

آجیل شب یلدا

آجیل شب یلدا در اصل همان آجیل ساده است ولی با تفاوت هایی.آجیل ساده معمولا شور بوده و دارای خشکبار شیرین نمی باشد ولی آجیل شب یلدا شیرین بوده و به غیر از مغزها خشکباری از قبیل توت خشک، برگه زرد آلو یا قیسی،کشمش، گردو، انجیرخشک و . . . در آن استفاده می‌شود.
ایرانیان اصیل بر این باورند بدون حضور آجیل شب یلدا (به عنوان نمادی از جشن یلدا) جشن یلدا کامل نیست. هرچند تمامی این سنت ها برای این به‌ وجود آمده‌اند تا خانواده ها دور هم جمع شوند و صله رحم را به جا بیاورند اما داشتن نماد و آیین مثل آجیل شب یلدا این مراسم را جذاب تر و دوست داشتنی تر می کند.

ویژگی های آجیل شب یلدا چیست؟

به طور کلی در جوامع امروزی آجیل به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده است و دارای فیبر بسیار بالایی است و سبب درمان بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، یبوست، انواع سرطان از جمله سرطان روده و سرطان معده موثر است.

همچنین آجیل دارای انواع و اقسام ویتامین های گروه بی و ای ، کلسیم ، روی ، پتاسیم و فسفر ، منیزیم ، ویتامین آ و پروتئین است؛ که وجود این مواد در بدن سبب تراکم استخوان ها و جلوگیری از ریزش مو و چین چروک پوست، افزایش قدرت بینائی، درمان افسردگی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می شود.

اما افرادی که تمایلی به اضافه وزن ندارن باید میزان کمتری از آجیل استفاده کنند. به این دلیل که آجیل دارای کالری بسیار بالایی است و استفاده بیش از حد آن موجب چاقی می شود.همان‌طور که می‌دانید یکی از رسومی که در ایران وجود دارد شب چلگی برای عروس‌‌ خانم‌ها است.در این شب بلند زمستان، خانواده داماد برای عروس شب چلگی می‌برند و هر خانواده‌‌ای بر اساس سلیقه و رسم و رسوم خود آجیل شب یلدا را تزئین می‌کند.

آجیل یلدا برای عروس نیز مانند دیگر آجیل‌های شب یلدا می‌باشد، با این تفاوت که در کنار آن ها کادویی هر دو طرف برای یک دیگر تهیه کرده‌‌اند قرار می‌دهند. میوه‌‌ها، آجیل و خشکبار شب یلدا را در ظرف های مناسبی با استفاده از دیگر وسایل تزیینی برای عروس به شکل‌‌های زیبایی تزئین می‌ کنند. در اولین سال عروسی این رسم برای تمام عروس ها و دامادها اجرا می‌شود و هر دو خانواده بر اساس توان مالی خود می‌تواند برای طرف مقابلش کادویی نیز بخرد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.